Monday, December 28, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 QUOTATION(3)

1. Teks Asal: When I am calm, the same thing happens again. I will fight another fight to me calm again.

Terjemahan Melayu: Apabila saya tenang, perkara yang sama berlaku lagi. Saya akan bertengkar lagi agar saya kembali tenang.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya (Hlm 25:6)

    "Ya, betul tu Alim. Alim anak yang baik,"  sebut makcik Timah dengan wajah yang sedih.

2. Teks Asal: The last memory I had with you just remain as happy moment that I cherished forever.

Terjemahan Melayu: Ingatan terakhir yang saya ada bersama awak tetap menjadi saat bahagia yang saya hargai selama-lamanya.

Bukti: Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk (Hlm 23:2)

 Kelihatan dari dapur, Alim ketawa bersama abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Mereka ketawa sambil menonton cerita kartun yang tersiar di dalam televisyen.

3. Teks Asal: To live in poverty will me realise that life is more valuable than anything else.

Terjemahan Melayu: Untuk hidup dalam kemiskinan saya akan menyedari bahawa hidup lebih berharga daripada yang lain.

Bukti: Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya (Hlm 25:11)

"Saya sayang keluarga saya," ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

4. Teks Asal: I will work hard to climb the highest mountain although I know that it will be difficult most of the time.

Terjemahan Melayu: Saya akan bekerja keras untuk mendaki gunung tertinggi walaupun saya tahu bahawa ia akan menjadi sukar sepanjang masa.

Bukti:  Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya (Hlm 25:7)

 "Saya tak mahu buat, ibu" ujar Alim sambil menggaru-garu kepalanya.

5.  Teks Asal: I am a good person and I know I will be the best.

Terjemahan Melayu: Saya seorang yang baik dan saya tahu saya akan menjadi yang terbaik.

Bukti:  Cerita Sosial 3: Keluarga Saya (Hlm 25:3)

6. If I can narrate my love to you, I will be the happiest person in the world.

Terjemahan Melayu: Sekiranya saya dapat menceritakan cinta saya kepada anda, saya akan menjadi orang yang paling bahagia di dunia.

Bukti:  Cerita Sosial 3: Keluarga Saya (Hlm 26:8)

 "Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!," kata ibu sambil mengambil penyapu mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. "Begini, perlahan-lahan ya," bisik ibu perlahan.

7. Teks Asal: I have faith in you.

Terjemahan Melayu: Saya percaya kepada anda.

Bukti:  Cerita Sosial 5: Jiran (Hlm 27:2)

"Sulaiman, ini buku cerita tentang rumah papan," sebut Alim sambil menghulurkan buku melalui pagar rumah.

8.  Teks Asal: I want someone to tell me that it is going to be fine.

Terjemahan Melayu: Saya mahu seseorang memberitahu saya bahawa ia akan baik-baik saja.

Bukti: Cerita Sosial 5: Jiran (Hlm 27:9)

 "Kenapa dengan abang, ibu?" ujar adik perempuan Alim sambil menangis.

 9. Teks Asal: My parents believe that I will be a good person one day.

Terjemahan Melayu: Ibu bapa saya percaya bahawa saya akan menjadi orang yang baik suatu hari nanti.

Bukti:  Cerita Sosial 4: Hati (Hlm 26:3)

 Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri sendiri. Hari ini Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalam dengan bapa, kak Madinah, abang Imran, Aisyah dan ibu sebelum ke sekolah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari.


Rujukan:
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017). 200 Quotes For You For Us. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu




Bukti Kehadiran Minggu 10 





No comments:

Post a Comment