Tuesday, January 5, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(11)

 MINGGU 11 - TERJEMAHAN VIDEO(11)


Teks Asal Video 10

 

Kita akan mula membincangkan tentang penulisan dalam bab 5 ya. Dalam bab 5 ini kita sebenarnya mempunyai, kalau kita lihat dalam buku ini. Kita mempunyai lebih kurang enam subtopik. Kalau kita lihat enam subtopik ini, kita mulakan dengan 5.1 iaitu pengenalan. Seperti yang saya katakan sebelum ini, yang semua bab mesti mengandungi pengenalan dan juga kesimpulan. Namun, bab 5 kesimpulan digantikan dengan penutup. Jadi, pengenalan dalam bab ini kita cuma huraikan apa yang terkandung dalam bab ini ya. Dalam bab 5 ini. Seterusnya, kita akan membincangkan tentang rumusan. Bahagian rumusan ini. Bahagian rumusan ini kita sebenarnya kita tengok berapa jumlah objektif  kita. Sekarang ini kita ada 2 objektif. Jadi dalam rumusan maknanya kita akan membincangkan tentang dua perkara sahaja. Tidak perlu banyak perenggan. Sebab kalau rumusan ini kita sudahpun. Sudahpun kita bincangkan dalam bab 4. Jadi tidak perlu panjang lebar. Jadi kita mempunyai perenggan 1 dan perenggan 2. Jadi maknanya sekarang, kita rumuskan objektif 1. Yang mengenal pasti wacana tekstual animasi cerita rakyat Melayu. Letak dalam satu perenggan. Kemudian, “menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat Melayu dalam kalangan pelajar sekolah rendah” dalam perenggan kedua. Jadi, ingat ya, dalam rumusan ini kita tidak perlu lagi nak tulis tentang apa yang data kita dapat. Berapa orang sampel apa semua itu. Kita cuma letak apakah keputusan kajian. Tapi dengan cara rumusan. Maknanya secara ringkas sahaja. Namun, jika kajian kita punya kajian berbentuk kualitatif, maknanya dalam rumusan ini kita letaklah data keputusan itu sahaja. Jadi bukanlah data awal yang kita peroleh, tetapi data keputusan akhir sahaja. Yang itu kita boleh letak dalam bentuk pernomboran. Jadi dalam rumusan ini, ingat ya. Ringkas dan juga dalam rumusan tidak boleh sama dengan rumusan dalam bab 4. Tidak boleh sama. Kena berhati-hati di situ ya. Seterusnya, kita masuk kepada implikasi. Implikasi ini ialah tentang “apakah implikasi tentang kajian ini”. Tentang keputusan kajian yang awak dapat diperoleh ini. Apakah implikasi dia? Memperoleh manfaat kepada siapa? Jadi awak kena senaraikan dalam bentuk perenggan juga. Jadi, ini. Pastikan bahawa implikasi ini agak berbeza dengan apa yang awak tulis dalam kepentingan kajian. Jadi yang ini, kita lebih, lebih terperinci lagilah. Contohnya, kalau kita nampak kepentingan kajian itu dalam kalangan masyarakat keseluruhannya. Jadi dalam golongan siapa? Siapa? Siapa pelajar sekolah rendah sahaja ke? Pelajar istimewa ke? Pelajar sekolah. Jadi kita akan rincikan dengan lebih teliti ya. Kemudian kita masuk 5.4 ya. 5.4 ini kebaharuan. Ini perkara yang baharu ya. Perkara yang baharu. Yang mana yang tesis jarang kita dapat. Dapat lihat tentang subtopik ini. Tetapi kita perlu wujudkan subtopik kebaharuan. Apa kebaharuan ini. Dalam bahasa Inggerisnya ialah “novelty”. Jadi “novelty” in penting ya. Di mana kita akan menunjukkan apa perkara baru yang kita peroleh, yang kita dapat setelah kita jalankan kajian. Kita dapat keputusan kajian. Apa perkara., apa kebaharuannya? Kalau kita lihat dalam kita punya kajian ini. Di sini contohnya. Jadi contohnya ya. Dalam animasi, animasi cerita rakyat Melayu ini. Okay. Yang diterbit oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Contohnya ya. Yang diterbit pada tahun 2020. Baru sahaja diterbitkan. Jadi baru sahaja diterbitkan maknanya tiada siapa lagilah yang boleh buat kajian lagi. Jadi awaklah orang yang pertama yang buat kajian ini. Dan juga contohnya sekarang, skrip. Bermakna skrip animasi ini. Skrip animasi ini memanglah perkara baru. Perkara yang baru. Serupa yang ini. Yang skrip animasi ini diberi pendapat oleh pelajar sekolah. Tentang pandangan dia. Tentang skrip animasi. Perkara baru juga. Jadi, perlu dihuraikan dalam satu perenggan sahaja. Tentang apakah kebaharuan yang terdapat dalam kajian awak ini. Jadi, huraikan dalam satu perenggan ya, tentang yang tadilah. Skrip animasi itu dan juga tentang kesan dia. Bagaimana pelajar sekolah rendah dapat memberi pendapat tentang skrip itu tersebut ya. Skrip itu tersebut. Okay. Seterusnya, 5.5 ialah cadangan. Ini cadangan ini biasanya pelajar buat silap ya. Biasanya dia buat salah sikit. Jadi yang ini awak boleh buat dalam bentuk subtopik. Jangan letak macam contoh, ada pelajar dia pergi letak perkataan subtajuk dia metodologi. Kemudian, dia huraikan. Dia anggapkan bahawa dia cadangkan dari segi metodologi ubah. Ini tidak jelas ya. Jadi, apa perlu awak buat. Jangan letak yang macam ini. Awak kena cadangkan tajuk dia. Jadi kalau contohnya, ini, ini kajian ini “Wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat”. Okay. Jadi awak boleh cadangkan ya dalam skrip animasi cerita rakyat ini juga mengandungi lirik lagu ataupun lagu cerita rakyat. Jadi awak boleh cadangkan kajian tentang lirik lagu animasi tentang cerita rakyat. Jadi, bawah ini awak perlu buat huraian. Huraian tentang apa yang dimaksudkan tentang yang ini. Barulah yang ini, cadangan awak lebih fokus daripada awak letak satu perkataan sahaja. Itu tidak berfokus. Jadi, itu baru satu. Kemudian 5.5.2 awak cadangkan yang lain lagi. Mungkin daripada skrip animasi cerita rakyat tu, awak boleh buat cadangkan kajian kepada kanak-kanak yang berumur 7 tahun untuk mengenal pasti kata kerja atau kata adjektif dalam skrip animasi cerita rakyat. Itu bendanya kita letak seluruh ayat itu kena beri huraian. Apa dia. Macam mana kajian itu dijalankan. Okay. Yang untuk cadangan ini kita letak minima 3. Okay. Minima 3. Dan maksima kita letak 5. Kerana kadang-kadang ada pelajar dia letak satu sahaja. Jadi satu sahaja menunjukkan bahawa kajian awak yang sebelum ini taklah berapa penting dan sampai tidak ada kajian lagi yang boleh kajian lanjutan yang kita boleh cadangkan. Jadi lebih baik kita letak minima 3. Seperti yang saya kata. Saya ulang yang tadi ya. Letakkan tajuk, tajuk ya. Jangan letakkan perkataan. Letakkan tajuk. Kemudian berikan huraian. Kemudian letakkan ayat tajuk, tajuk kajian. Kemudian letakkan huraian. Kemudian letak 3. Seterusnya, yang akhir ialah penutup. Yang penutup ini satu perenggan sahaja. Okay. Dalam satu perenggan sahaja. Iaitu awak kena tutup bukan sahaja bab 5, tetapi keseluruhan tesis. Jadi yang ini perlu diingat bahawa ini ayat awak sendiri. Tak perlu. Tidak ada data. Lain. Tidak data lagi dah dalam itu. Tidak ada rujukan dah. Tak perlu ada. Ini ayat awak sendiri. Awak nak tutup untuk awak punya kajian. Dah penat buat bertahun-tahun, tesis ini awak perlu tutup. Ini ayat sendirilah. Jadi ayat yang tentang kajian awak. Jadi keseluruhan tentang yang bab 5 ini biasanya dalam 8 hingga 10 halaman. Tidak perlu panjang. Kerana kalau dilihat pengenalan Cuma ringkas sahaja dan juga penutup seperenggan seperenggan. Baru satu halaman. Yang lain sahaja huraian. Ini lebih kurang. Ini lebih kurang dia punya halaman ya. Jadi jangan lebih-lebih. Sebab ada dapati pelajar letak sampai 20 halaman. Tak tahu apa yang dia letak. Kadang-kadang ada yang banyak sangat halaman itu sebab rumusan ini. Sebab dia pergi copy paste daripada bab 4. Ataupun huraian yang dia ada ini, entah mana yang dia dapat pulak. Dia letak pula rujukan tiba-tiba. Ingat ya dalam rumusan ini dah tak perlu ada rujukan lagi dah. Tak perlu dah. Sebab kita nak merumuskan. Kalau nak rujukan rujukan ini kita dah ada letak dalam bab 4. Jadi tak perlu ada rujukan lagi dah dalam ini. Implikasi ini pun tak perlu ada rujukan dah. Jadi, malah kebaharuan ini pun tak perlu ada rujukan, cadangan pun tiada. Sebab bab 5 ini kebanyakan kita nak simpulkan keseluruhan kajian yang telah kita jalankan okay.

 

Terjemahan Video 10

We will start discussing the writing in chapter 5 yes. In this chapter 5 we actually have, if we look in this book. We have about six subtopics. If we look at these six subtopics, we start with 5.1 which is an introduction. As I said before, that all chapters must contain an introduction as well as a conclusion. However, chapter 5 of the conclusion is replaced by a cover. So, the introduction in this chapter we just describe what is contained in this chapter yes. In this chapter 5. Next, we will discuss the summary. Part of this summary. Part of this summary we actually see how many of our objectives are. Right now we have 2 objectives. So in summary it means we will discuss only two things. No need for many paragraphs. Because if this formula we are already. We have already discussed in chapter 4. So there is no need for length. So we have to paragraph 1 and paragraph 2. So does it mean now, we will formulate objectives 1. The identifying textual discourse animation Malay folklore. Place in one paragraph. Then, "analyzes the impact of the animation script Malay folklore among primary school students" in the second paragraph. So, remember, in this formula we no longer need to write about what data we get. How many people sample what it all is. We just put what the results of the study are. But by way of formulation. The meaning is brief only. However, if our study has a qualitative study, it means in this summary we put the data of the results only. So it is not the initial data we obtain, but the final decision data only. That we can put in the form of numbering. So in this formula, remember yes. Concise and also in the summary can not be the same as the summary in chapter 4. Can not be the same. Be careful there. Next, we get into the implications. The implication is about "what are the implications of this study". About the results of this study you can get. What are her implications? Who benefits? So you have to list it in paragraph form as well. So, here it is. Make sure that these implications are quite different from what you wrote in the importance of the study. So this one, we are more, more detailed again. For example, if we see the importance of the study in society as a whole. So in whose group? Who? Who are the primary school students? Special student? Student. So we will detail in more detail yes. Then we enter 5.4 yes. 5.4 This is a novelty. This is a new thing. New things. Which thesis we rarely get. Can see about this subtopic. But we need to create a subtopic of novelty. What a novelty this is. In English it is "novelty". So "novelty" is important. Where we will show what new things we get, which we get after we do the research. We get the results of the study. What is the matter, what is the novelty? If we look inside we have this study. Here for example. So for example yes. In the animation, the animation of Malay folklore. Okay. Published by Dewan Bahasa dan Pustaka. For example yes. Published in 2020. Just published. So it has just been published which means no one else can do research anymore. So you are the first person to do this study. And also for example now, the script. Meaning this animated script. This animated script is indeed a new thing. New things. Similar to this one. The animated script was given an opinion by the school students. About her point of view. About animated scripts. New things too. So, it should be described in one paragraph only. About what novelties are found in this study of yours. So, explain in one paragraph yes, about what was. The animated script and also about her effects. How can a primary school student give an opinion on the script? That script. Okay. Next, 5.5 is a proposal. This suggestion is usually made by students. Usually he makes a little mistake. So this one you can do in subtopic form. Do not set an example, there are students he went to put the word subtitle he methodology. Then, he elaborated. He assumes that he proposes in terms of a variable methodology. This is not clear. So, what do you need to do. Do not place this kind of thing. You have to suggest his title. So if for example, this, this is this study "Textual discourse animated script of folklore". Okay. So you can suggest yes in this folklore animation script also contains song lyrics or folklore songs. So you can suggest a study on the lyrics of animated songs about folklore. So, below you need to make a description. Description of what is meant by this one. Only this one, your suggestion is more focused than you put just one word. That is not focused. So, that's just one. Then 5.5.2 you suggest another one. Maybe from the animated script of the folklore, you can suggest a study to 7-year-old children to identify the verbs or adjectives in the animated script of the folklore. That's the thing we put the whole sentence has to give an explanation. What is it. How the study was conducted. Okay. Which for this proposal we put a minimum of 3. Okay. Minimum 3. And our maximum is 5. Because sometimes there are students he puts only one. So only one shows that your previous study is not as important and until there is no further study that can be further research that we can suggest. So we better put a minimum of 3. As I said. I repeated the previous one. Put a title, a title yes. Do not put words. Put a title. Then give a description. Then put the title sentence, the title of the study. Then put a description. Then place 3. Next, the last one is the cover. The cover is one paragraph only. Okay. In one paragraph only. That is, you have to close not only chapter 5, but the whole thesis. So this one needs to keep in mind that this is your own sentence. No need. No data. Other. No more data in that. No reference yet. No need to exist. This is your own verse. You want to close for you to have a study. Tired for years, you need to close this thesis. This is the verse itself. So that sentence is about your study. So the whole about that chapter 5 is usually in 8 to 10 pages. It does not need to be long. Because if you look at the introduction, it is just a brief and also a paragraph by paragraph. Just one page. The rest is just a description. This is more or less. This is more or less he has a page yes. So do not overdo it. Because some students find up to 20 pages. I do not know what he is. Sometimes there are so many pages that cause this formula. Because he went to copy paste from chapter 4. Or the description he has this, somehow he can pulak. He also placed a sudden reference. Remember yes in this formula there is no need for a reference anymore. No need. Because we want to formulate. If you want this reference, we already have it in chapter 4. So there is no need for another reference in this. There is no need for this implication. So, even this novelty does not need a reference, no suggestion. Because this chapter 5 most of us want to conclude the whole study that we have conducted okay.

SUBSCRIBE PROF

PAUTAN VIDEO

RUJUKAN 
Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Selangor: Universiti Putra Malaysia.




KEHADIRAN MINGGU 11





No comments:

Post a Comment