Tuesday, January 5, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(10)

 MINGGU 11 - TERJEMAHAN VIDEO(10)



 

Teks  Asal Video 9b

 

Kita mulakan dengan Bab 4. Bab 4 bahagian keputusan dan perbincangan jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang Bab 4 Keputusan dan Perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu Bab 4 Keputusan dan Perbincangan. 4.1 kita letak pengenalan seperti juga saya jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung dalam bab ini. Jadi ingat kalau kita buat panjang lebar dalam pengenalan ini nanti membuatkan seperti sorotan kajianlah pula. Jadi dalam pengenalan ini tak perlulah nak ada rujukan sebab bila kita ada rujukan akhirnya kita akan menjadi seperti bukan Bab 4 sebab Bab 4 ini kita akan analisis data. Jadi seterusnya kita akan masuk kat 4.2. Dekat 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif ini, objektif kajian tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat. Jadi sebenarnya Bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke teknologi ke semuanya hampir sama untuk macam mana kita nak tulis dalam Bab 4. Jadi di sini kalau tengok objektifnya ialah mengenal pasti wacana tekstual. Seperti biasa kita akan letak dia punya ayat dalam objektif itu. Jadi wacana tekstual ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang awal ini iaitu mengenal pasti atau menganalisis jadi. Yang ini pastikan jangan letak di sini sebab kadang-kadang pelajar ini pergi letaknya mengenal pasti wacana tekstual bla bla bla bla kat hujung dia. Tak perlu, jadi sekarang setelah yang wacana tekstual itu kita teruskan ke kalau kita tengok teori yang sebelum ini teori yang telah dijelaskan sebelum ini teori analisis wacana dalam ini. Jadi kita ada kandungan bermula dengan kandungan tapi sebelum itu sebelum kita nak masukkan data ini. Wacana tekstual ini kita perlu jelaskan juga di sini macam ayat mukadimahlah. Apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen bla bla. Teruskan kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis. Jadi bila kita masukkan kandungan di sini kita jelaskan jugalah kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian setelah itu ia berbeza dengan sebelum ini iaitu kita gunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh gunakan cara lain. Jadi contohnya kandungan ini yang kita dapat sebelum ini daripada skrip, Kita kata skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi awak dah susun semua skrip itu sampai 30. Buat sistem coding kita kodkan dia 1 hingga 30. Jadi faham apa makna ataupun skrip yang mana yang kita rujuk sebenarnya. Jadi sekarang ini contohnya dalam kandungan kita ada tema jadi tema itu kita boleh letak. Contohnya dalam skrip kita dapati bahawa skrip satu, kita letaklah kita punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza. Ini ditengah sebab ayat ini disebelah sini hingga sebelah sini. Jadi dia punya bukti itu kita letak dibahagian tengah dan biasanya kita letak dalam Italic. Kemudian contohnya ini ayatnya t yang bukti daripada skrip itu tadi. Kemudian kita boleh letaklah dibawah ini SK 1. Contoh dia daripada skrip nombor satu ayat ini yang menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut. Jadi awak boleh susun tema yang macam contohnya yang saya katakan tema kekeluargaan. Awak boleh beri lima contoh. Jadi kandungan bermakna yang 4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan. Jadi maknanya memang semua skrip ada dalam ini memang ada tema kekeluargaan contoh. Ataupun ada 10 sahaja skrip yang tema kekeluargaan. Jadi awak boleh amik contoh daripada situ 5 contoh ke 10 contoh ke. Bukti itu terpulang kepada penyelia kata letak semua letaklah semua. Jadi letakkan di tengah-tengah tuliskan skrip SK dia punya coding SK 1. Jadi kita tahulah bahawa keseluruhan data ini, data yang kita letakkan bukti ini mempunyai tema kekeluargaan. Jadi setelah letak SK 1 kekeluargaan, jadi buat huraian di sini. Jadi maknanya sekarang SK 1 di atas hurai apa tema kekeluargaan. Bukti itu dah ada dekat sini. Jadi kita huraikan daripada bukti itu dan juga disini setelah awak buat huraian sini dengan bukti sini, jadi awak boleh terus boleh buat sokongan daripada kajian yang daripada bab 2. Jadi bukti daripada tema itu, kajian ini ataupun bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa yang awak ambil daripada bab 2 sokong ini. Juga mesti ingat daripada kajian 5 tahun ke belakang. Jangan nak ambil dari yang tahun 1980 an pulakan. Tak perlu. Jadi seterusnya setelah awak buat huraian daripada ini masuk lagi benda yang sama SK15 contoh dia jadi kemudian terus buat huraian. Jadi yang ini tidak ada dalam bentuk jadual tetapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat, letakkan ditengah-tengah pastikan yang ini awak kena pastikanlah dia sama dan juga bila letak bawah ini pun sama dia punya line dia kemudian huraian dia lebih kurang satu perenggan atau dua perenggan dan seterusnya. Ini baru satu tema dan seterusnya kalau awak nak buat kalau pensyarah kata “Okay buat saya nak awak buat lima tema ataupun tiga tema” terpulang kepada pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang menyerlah tapi  jangan tinggalkan pula nantikan kang tiba-tiba pemeriksa kata “Eh saya dapati daripada skrip 18 ini memang ada tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas pun dalam ini.’ Ini awak kena bersedialah sebab itu awak kena pastikan  dulu berapa tema dan juga kalau tema itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima tema sahaja. Dan beri justifikasi mengapa pilih lima. Kalau tak justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak memang kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini. Jadi yang ini ingat, lagi sekali berbeza huraiannya seperti biasa apabila kita buat huraian dalam Bab 4 ini kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana. Penanda wacana ini penting supaya ia akan kelihatan seperti penulisan akademik. Yang kedua macam sebelum ini setelah kita dah hurai objektif 1 kita kena pastikan kita ada kita punya 4.2.3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks. Jadi kalau 4.5 rumusan seperti biasa dalam rumusan ini walaupun dalam ini kita dah ada sokongan dan tiap-tiap satu kita buat sokongan boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat sahaja huraian. Dah habis huraian kita letak dalam rumusan, kita rumuskan apa dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak sokong kajian dalam bab 2 dan juga kita sokong teori. Ada dua cara. Jadi satu cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian analisis terhadap kita punya data dan kita terus sokong kajian-kajian lepas dan juga sokong teori. Yang kedua kita boleh letakkan semua dalam rumusan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian kita dekat sini dan kita terus sokong dengan kajian 5 tahun ke belakang dia dalam bab 2 dan juga sokong teori. Jadi rumusan ini biasanya dia tak perlu banyak sebab kalau kita dah banyak kita dah macam seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam Bab 4. Tak mahu macam itu. Jadi kita kena rumuskan apa keputusan dari segi kandungan apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan untuk konteks apa dia punya rumus makna ringkaslah rumusan ini. Kemudian kita terus sokong dengan teori iaitu perkataan maknanya kita tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa yang macam saya kata, kita ada macam kajian ini selari hampir sama ataupun kajian ini menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan apa nama negatif contohnya kajian ini didapati namun ia berbeza dengan apa dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian. Jadi boleh juga maknanya ada dalam rumusan ini ada kita akan dapat lebih kurang 4 lima nama daripada kajian yang dalam bab 2 itu. Itu yang menyebabkan kita punya kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk kepada apa yang terdapat dalam bab 2. Itu amat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang ketiga apabila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data yang lengkap. Kalau data itu tak cukup maknanya memang pemeriksa akan kata “Eh ini kenapa awak ada bagi lima contoh je mana pegi contoh yang lain”. Walaupun memang awak letak semua data ini yang ini skrip awak dah letak dekat belakang tapi pemeriksa akan baca “Eh ini saya dapati bahawa ada ini kenapa awak tak letak dalam ini”. Hah bersedia dengan jawapan. Jadi yang ini tentang macam mana nak koding data nanti saya masukkan dalam videio lain tapi yang ini secara ringkas sahaja. Jadi maknanya pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini supaya tiada lagi persoalan tentang mana pergi data itu, mana pergi data ini, kenapa awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam batasan kajian. Jadi awak tak bataskan, bila dah tak bataskan sepatutnya data kena ada dalam ini. Jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga analisis untuk objektif kedua sama juga cara dia begini. Jadi awak boleh letak masukkan ke dalam buktinya dan seterusnya huraian tiap-tiap satu huraian tak boleh ringkas sangat sebab ini kita punya bab. Dan juga ada juga pelajar dia buat cara begini objektif satu dia buat cara begini masukkan data dekat tengah. Maknanya tiada bentuk dalam bentuk jadual. Masuk kat tengah kemudian objetif kedua dia buat dalam jadual. Boleh bermakna kita nampak perbezaan di antara objektif 1 dalam bentuk ini objektif kedua  dia buat dalam bentuk jadual. Boleh juga. Pokok dia sekarang dia terpulang kepada pelajar. Pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contoh penyelia kata awak buat macam inilah. Terpulang. Jadi terpulang kepada pelajar dan juga penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa ini yang lain itu hampir sama dengan macam kita nak buat analisis kajian. Jadi ingat ye macam saya kata kalau misalnya dalam Bab 4 untuk analisis bab 1 40 halaman bab 2 40 halaman ini untuk Master kalau dia buat dua objektif ataupun  pelajar Bacelor atau Diploma tetapi kalau misalnya pelajar PHD atau pelajar Master yang memang pensyarahnya atau penyelia suruh buat tiga objektif kena tambah lagi satu. Ingat ini minima. Minima 40 40 40 halaman. Jadi kalau misalnya awak rasa awak nak lebih sikit tapi pastikan ia seimbang sama sebab ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif. Macam saya ulang sebelum ini kalau contoh, awak tiba-tiba buat ini 20 halaman, ini 50 halaman tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja halaman. Tak boleh. Sebab ini menunjukkan tiada kepentingan untuk objektif tiga dan kurang kepentingan bagi objektif satu dan objektif dua ini macam terlebih-lebih pentingnya. Jadi menunjukkan awak punya kajian cara awak analisis itu tidak mencukupi. Jadi ini tidak boleh. Langsung tidak boleh. Pastikan ia sekata ataupun seimbang. Kalau misalnya awak nak lebihkan ini 41 ini 38 ini 43 bolehlah diterima hampir sama tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini dan juga bayangkan kita contoh pelajar Master PHD tak bolehlah ia terlalu sikit. Saya jumpa ada juga saya sebagai pemeriksa dia punya objektif satu ada 20 tiba-tiba objektif dua ada 2 objektif tiga ada 1 sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh. Tak boleh. Ini dah tahap Master PHD mana boleh huraian Bab 4 ada banyak ini sahaja tapi bila kita tengok tesis itu tebal. Mana data itu tebal. Mana data yang tebal yang kita sangkakan mesti Bab 4 rupa-rupanya yang dia banyak dalam Bab 3. Tak tahu kenapa sampai bab 3 banyak sedangkan Bab 3 hanya 8 hingga 10 halaman sahaja. Bab 4 ini penting yang menunjukkan kita punya kajian selama bertahun-tahun kita belajar ini yang kita dapat inilah kita bukti kita dapat sebab itu kajian kita. Kajian kita berbeza dengan semua orang kajian dalam satu dunia ini. Sebab itu kita perlu bangga dalam keputusan perbincangan kita, kita ada halaman sebanyak ini. Ingat ye minima minima minima. Kalau beza sedikit boleh tetapi ketara tak boleh. Sebab kita nak pastikan bahawa Bab 4 ini penting yang menunjukkan keputusan kajian kita jadi ini perlu di ambil kira. Penanda wacana perlu di ambil kira rumusan perlu ambil sokongan daripada kajian dalam Bab 2 dan juga sedikit kita ambil dari 5 tahun kebelakang tapi mesti kena ada kaitanlah. Jangan pakai sokong sahaja. Tapi tengok bila kita rujuk balik tiada langsung dia punya kaitan di antara kajian itu dengan kajian ini dan juga bukti kita yang kita letak ini merupakan memang bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ye.

 

Terjemahan Video 9b

We start with Chapter 4. Chapter 4 of the results and discussion section so before this I have explained about Chapter 4 Results and Discussion and how to analyze the data using tables but this one we have another different way so the same topic is Chapter 4 Results and Discussion. 4.1 we put the introduction as I explained before all the chapters must have an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what is contained in this chapter. So remember that if we make a length in this introduction, it will make it look like a study highlight. So in this introduction there is no need to have a reference because when we have a reference we will eventually be like not Chapter 4 because this Chapter 4 we will analyze the data. So next we will go into 4.2. In 4.2 we will usually refer to our objectives. I give an example of this objective, the objective of the study of the textual discourse of the animated script of folklore. So in fact this Chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social science to science to technology to everything is almost the same for how we want to write in Chapter 4. So here if you look at the objective is to identify textual discourse. As usual we will place he has a sentence in that objective. So the textual discourse of the sentence without using this initial word is to identify or analyze so. Make sure this is not placed here because sometimes these students go there to identify the textual discourse blah blah blah blah at the end of it. It is not necessary, so now after the textual discourse we continue to if we look at the theory that was previously the theory that has been explained before the theory of discourse analysis in this. So we have content starting with the content but before that before we want to enter this data. We need to explain this textual discourse here as well as the opening verse. What is the meaning according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into three elements blah blah. Continue to give an explanation so that the examiner will understand what we should want to analyze. So when we include the content here, we also have to explain a little about the meaning of the content according to Normaliza Abd Rahim's discourse analysis 2019. Then after that it is different from before that we use the table but in fact we can use other methods. So for example this content that we got earlier from the script, We say script 1 to script 30. So you have arranged all the scripts up to 30. Create a coding system we coded him 1 to 30. So understand what the meaning or script we have refer actually. So now for example in our content there is a theme so that theme we can put. For example in the script we find that script one, we put we have in the middle make sure it is different. This is in the middle because this verse is from side to side. So he has the proof that we put it in the middle and usually we put it in Italic. Then for example this is the sentence t which is proof from the script earlier. Then we can place below SK 1. An example of him from this script number one sentence that shows the theme found in the script. So you can arrange a theme like the one I said is a family theme. You can give five examples. So meaningful content that 4.2.1.1 theme for example family. So it means that all the scripts in this have an example family theme. Or there are only 10 scripts that have a family theme. So you can take examples from there 5 examples to 10 examples to. The proof is up to the supervisor of all the placeholders put everything. So put in the middle write SK script he has SK 1 coding. So we know that all of this data, the data we put this evidence on has a family theme. So after placing SK 1 family, so make a description here. So it means now SK 1 is on the description of what the family theme is. The evidence is already near here. So we elaborate from the evidence and also here after you make a description here with the evidence here, so you can continue to be able to make support from the study from chapter 2. So the evidence from that theme, this study or proof of this family theme is supported by who you are take from chapter 2 this support. Also must remember from a study 5 years back. Do not want to take from the 1980s back. No need. So next after you make a description of this enter again the same thing SK15 example he so then continue to make a description. So this one is not in the form of a table but the difference is that we put the data we get, put it in the middle make sure this one you have to make sure he is the same and also when you put it below it is the same he has his line then his description is about one paragraph or two paragraphs and so on. This is just a theme and then if you want to do it if the lecturer says "Okay for me I want you to do five themes or three themes" it depends on the student he finds from this script how many themes stand out but do not leave waiting for the sudden examiner said "Eh I found out from this script 18 there are so many themes but you are not clear in this. 'This you have to be prepared so you have to make sure first how many themes and also if the theme you think you want to make only three or five just make sure you place it within the limits of the study that you are only analyzing five themes. And justify why choose five. If there is no justification, it does not mean that you have to put all the themes in this script. So this one remembers, again the description is different as usual when we make a description in this Chapter 4 we need to make sure that we have a discourse marker. This discourse marker is important so that it will look like academic writing. The second one is like before after we have explained objective 1 we have to make sure we have 4.2.3 for example because 4.2.2 is the context. So if 4.5 formulas as usual in this formula even in this we already have support and each one we make support can also be a way in which we just make a description. We have finished the description we put in the summary, we summarize what is in objective 1 and here we can put the support of the study in chapter 2 and also we support the theory. There are two ways. So one way we put support in every description of the analysis of our data and we continue to support past studies and also support theory. Secondly we can put it all in a summary then we formulate what our research results are near here and we continue to support the study 5 years back him in chapter 2 and also support the theory. So this formula usually does not need much because if we have a lot we are like copying what we have written in Chapter 4. Don’t be like that. So we have to formulate what the decision is in terms of content, what theme is there and then we make a formula for the context of what he has a formula meaning briefly this formula. Then we continue to support the theory that the word means we write near here in the formula we make support and the sentence is as usual as I said, we have this kind of study in parallel almost the same or this study supports or is you want to put a word what is a negative name for example This study was found but it is different from what the study findings from the study of so many people. So it can also mean that in this summary we will be able to get about 4 five names from the study in chapter 2. That is why we have this study more quality and also indeed we refer to what is found in chapter 2. That is very important. So the discourse markers, summaries and even the third when we make an analysis make sure our analysis has complete data. If the data is not enough, it means that the examiner will say "Eh this is why you have five examples where to go to other examples". Although you did put all this data that this script you have put near the back but the examiner will read "Eh this I find that there is this why you do not put in this". Hah ready with the answer. So this is about how to encode data later I will include in another video but this one is only brief. So it means make sure all the evidence is in this chapter 4 so that there is no more question about where the data went, where this data went, why you did not enter, you did not even enter the limits of the study. So you do not limit, when you do not limit you should have data in this. So be prepared with answers and similar analysis for the second objective in the same way he did. So you can put it into the proof and then the description of each one description can not be very simple because this is why we have a chapter. And there are also students he did this way objective one he did this way enter data near the middle. Meaning there is no shape in the form of a table. Enter the middle then the second objective he makes in the table. Can mean we see the difference between objective 1 in this form the second objective he made in the form of a table. Yes. The tree he is now he is up to the students. Students feel this will allow the examiner to understand easily or like the example of the supervisor you said do this. Depends. So it is up to the students and also your own supervisor. So I think this other one is almost the same as we want to do a study analysis. So remember ye like I said if for example in Chapter 4 for the analysis of chapter 1 40 pages chapter 2 40 pages this for Master if he made two objectives or Bachelor or Diploma student but if for example PHD student or Master student who is indeed a lecturer or supervisor asked for three objective to add another one. Remember this is minimal. Minimum 40 40 40 pages. So if for example you think you want a little more but make sure it is equally balanced because this shows the importance of each objective. Like I repeated before for example, you suddenly made this 20 pages, this 50 pages suddenly the objective of only three 5 pages. Can not. This reason shows that there is no importance for objective three and less importance for objective one and objective two is more important. So showing you have a study of how your analysis is not enough. So this can not be. Directly can not. Make sure it is even or balanced. If for example you want to increase this 41 this 38 this 43 can be accepted almost the same but can not be too obvious like this and also imagine us examples of Master PHD students can not be too little. I found there is also me as an examiner he has objective one there are 20 suddenly objective two there are 2 objectives three there is 1 because he said he just wanted to list. Can not. Can not. This is the level of Master PHD which can be explained in Chapter 4 there is a lot of this only but when we look at the thesis is thick. Where the data is thick. Which of the thick data we think must be Chapter 4 apparently he has a lot in Chapter 3. I do not know why up to chapter 3 a lot while Chapter 3 is only 8 to 10 pages only. This important chapter 4 shows that we have a study for many years we study this that we get this is our proof we get that is why our study. Our study is different from all the study people in this one world. That is why we should be proud of the results of our discussions, we have as many pages as this. Remember the minimum wage. If it is a little different, it can be, but obviously it is not. Because we want to make sure that Chapter 4 is important that shows the results of our study so this should be taken into account. Discourse markers should be taken into account the formulation should take support from the study in Chapter 2 and also a little we take from the last 5 years but it must be relevant. Do not use support only. But look when we refer back there is no direct connection between the study and this study and also our evidence that we put this is indeed this evidence and sufficient evidence we.

SUBSCRIBE PROF

PAUTAN VIDEO

RUJUKAN 
Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Selangor: Universiti Putra Malaysia.




KEHADIRAN MINGGU 11





No comments:

Post a Comment