Thursday, May 7, 2020

BBM3410Satu2020: KEPENTINGAN ASAS GRAFIK (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019)

Assalamualaikum w.b.t. Harini Nadiah nak kongsikan sedikit apa yang telah Nadiah baca. Tengok tajuk post kalini pun mesti semua dah boleh agakkan apa Nadiah nak kongsikan. Tanpa membuang masa lagi marilah kita teruskan membaca post blog ini.



Kepentingan Asas Grafik

  • Menarik

Asas grafik penting bagi menarik minat semua golongan masyarakat. Setiap grafik yang mengandungi asas grafik yang sesuai akan dapat memberi peluang kepada masyarakat untuk membaca atau menonton serta memahami mesej yang ingin disampaikan.

  • Mudah difahami

Asas grafik yang mudah difahami juga sangat penting dalam kalangan masyarakat keseluruhannya. Masyarakat memerlukan apa yang dilihat atau dibaca mudah difahami tanpa berasa ragu-ragu ataupun keliru.

  • Mesej

            Mesej yang ingin disampaikan sangat penting dalam asas grafik. Setiap gambar yang ingin                  disampaikan mestilah memberi mesej kepada masyarakat.

  • Ketara (predictability)

           Foto atau video yang dipaparkan memberi peluang kepada masyarakat untuk memahaminya               dengan mudah malah begitu ketara sehingga tidak menimbulkan sebarang kekeliruan tentang               makna atau mesej yang ingin disampaikan.

  • Promosi

           Asas grafik juga penting dalam memberikan kesan yang positif terhadap mempromosikan                   barangan atau apa juga mesej yang ingin disampaikan dalam kalangan masyarakat. Promosi                 akan lebih Berjaya jika asas grafik diterapkan dalam foto ataupun video.






Rujukan :

Normaliza Abd Rahim.(2019). Multimedia dalam bahasa. Selangor: Penerbit UPM

No comments:

Post a Comment